سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد در سال 1400 با داشتن شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد، می توانند درخواست تغییر رشته دانشگاه آزاد 1400 را به واحد محل تحصیل خود اعلام کنند. تغییر رشته در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی پیوسته امکان پذیر است.

 

 

 

دانشجویانی که در رشته مورد علاقه خود تحصیل نمی کنند، می توانند برای یک بار در مقطع تحصیلی مورد نظر با داشتن شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400، تغییر رشته داده و در رشته دلخواه خود مشغول به تحصیل شوند. تغییر رشته در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته امکان پذیر می باشد.

دانشجویانی که قصد تغییر رشته را دارند باید از نحوه این کار اطلاعات کافی داشته باشند، بنابراین در این مقاله شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400 و نحوه تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400 به طور کامل توضیح داده شده و در آخر نکاتی برای متقاضیان تغییر رشته دانشگاه آزاد بیان شده است.

 

شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400

دانشجویان زیادی هر ساله از طریق شرکت در کنکور سراسری یا پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، در رشته های مختلف دانشگاه آزاد پذیرفته شده و به تحصیل در این دانشگاه می پردازند. برخی از دانشجویان مدتی پس از شروع تحصیلشان در صدد تغییر رشته خود و تحصیل در رشته دیگری که مورد علاقه آنهاست بر می آیند. تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400 در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی پیوسته، با موافقت دانشگاه مقصد و سازمان مرکزی قابل انجام می باشد.

 

دانشجویانی که قصد تغییر رشته در دانشگاه آزاد در سال 1400 را دارند، با رعایت شرایط و ضوابط زیر و موافقت سازمان مرکزی واحد دانشگاهی می توانند اقدام به تغییر رشته نمایند.

 

متقاضیان باید حداقل در دو ترم از رشته انتخابی خود تحصیل کرده و حداقل یک ششم و حداکثر یک سوم واحدهای درسی را گذرانده تا اجازه تغییر رشته را داشته باشند.

 

معدل واحدهای گذرانده شده دانشجویان نباید کمتر از 12 باشد.

 

تغییر رشته در دوره کارشناسی ناپیوسته امکان پذیر نبوده و برای مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته تنها یک بار در هر مقطع قابل اجرا می باشد.

 

تقاضای تغییر رشته داوطلبان باید مورد موافقت دانشگاه قبلی و دانشگاه جدید قرار گرفته و زمان کافی برای تحصیل در رشته جدید برای داوطلب وجود داشته باشد.

 

امکان تحصیل مجدد در رشته قبلی برای دانشجویان وجود ندارد.

 

برای انتخاب رشته جدید، دانشجویان باید رتبه لازم را در سال ورود به دانشگاه کسب کرده باشند.

 

دروسی که دانشجویان در رشته قبلی خود گذرانده اند، برای رشته جدید معادل سازی می شود.

 

دانشجویان مجاز به تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد نبوده و تنها با داشتن تمامی شرایط می توانند گرایش خود را در رشته تحصیلی فعلی تغییر دهند.

 

دانشجویانی که درخواست انتقالی دانشگاه آزاد را دارند، می توانند با مراجعه به سایت منادا، علاوه بر تغییر رشته، درخواست انتقالی خود را نیز ثبت نمایند.

 

دانشجویانی که هر یک از شرایط فوق را نداشته باشند و تقاضای تغییر رشته آنها مورد تایید دانشگاه آزاد قرار نگیرد، نمی توانند نسبت به تغییر رشته دانشگاه آزاد 1400 اقدام نمایند.

 

در صورت ایجاد هرگونه تغییر در شرایط تغییر رشته دانشگاه آزاد 1400، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

رشته های زیادی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد ارائه شده و دانشجویان از میان این رشته ها می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. داوطلبان با مطالعه مقاله زیر می توانند از لیست رشته های دانشگاه آزاد اسلامی مطلع شوند.

 

بیشتر بخوانید: لیست رشته های دانشگاه آزاد

 

 

نحوه تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400

دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشته یا به هر دلیلی تمایل به ادامه تحصیل در رشته فعلی خود را ندارند، در صورت داشتن شرایطی که در قسمت قبلی مقاله توضیح داده شد، می توانند نسبت به تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400 اقدام نمایند.

 

در مرحله اول دانشجویان باید با مراجعه به واحد آموزش واحد تحصیلی خود فرم تقاضانامه تغییر رشته را دریافت نموده و با پر کردن این فرم و مراجعه حضوری به آموزش دانشگاه محل تحصیل خود، مدارک لازم برای تغییر رشته را تحویل دهند. مراجعه به آموزش دانشگاه و تحویل مدارک باید حداقل 6 هفته قبل از شروع نیمسال تحصیلی جدید انجام شود.

 

در مرحله بعدی، یک هفته پس از تحویل مدارک، درخواست تغییر رشته دانشجو بررسی شده و نتیجه از طریق شورای آموزشی دانشگاه اعلام می شود. در صورت موافقت دانشگاه آزاد با تغییر رشته دانشجو، باید برای معادل سازی دروس اقدام شود.

 

در صورتی که دانشجویان شرایط تغییر رشته مقطع کارشناسی را نداشته یا مدارک را به طور کامل تحویل نداده باشند، با درخواست تغییر رشته دانشگاه آزاد آنها موافقت نمی شود.

 

در صورت ایجاد هرگونه تغییر در نحوه تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400، این مقاله به روزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: نحوه تغییر رشته در مقطع کارشناسی

 

 

 

 

 

مشاوره شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400

برای انجام تغییر رشته دانشگاه آزاد 1400 باید رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد یا محل تحصیل دانشجو وجود داشته و درخواست تغییر رشته دانشجویان توسط دانشگاه مبدا و مقصد تایید شود. دانشجویانی که واجد شرایط نباشند، با درخواست تغییر رشته آنها موافقت نخواهد شد.

 

ممکن است دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه آزاد تحقیق کافی درباره رشته تحصیلی خود نکرده باشند. در این صورت این فرصت به دانشجویان داده شده تا یک بار بتوانند نسبت به تغییر رشته دانشگاه آزاد 1400 و تحصیل در رشته دلخواه خود اقدام نمایند.

 

از آنجا که دانشجویان پس از انجام تغییر رشته دیگر نمی توانند در رشته قبلی خود تحصیل نمایند، باید قبل از اقدام به طی کردن مراحل تغییر رشته، تحقیقات کاملی درباره رشته جدید انجام داده و از علاقه خود به تحصیل در رشته جدید مطمئن شوند.

 

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ناپیوستهممکن است بنابر شرایطی برای برخی دانشجویان قابل انجام نباشد، بنابراین به دانشجویان دانشگاه آزاد توصیه می شود تا پس از قبولی در کنکور و در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد، با دقت کامل رشته مورد نظر خود را انتخاب نموده تا نیازی به تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400 نداشته باشند.

 

در ادامه بخوانید: تغییر رشته در مقطع دکتری

 

برای اطلاع از شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد 1400و همچنین در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام درباره آن، با سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا تماس بگیرید. کارشناسان سامانه مشاوره هیوا اطلاعات کاملی در این زمینه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین می توانید با عضویت در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا از آخرین اخبار در این زمینه مطلع شوید.

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ??تغییر رشته در دانشگاه آزاد چه شرایطی دارد؟

??تغییر رشته در دانشگاه آزاد دارای شرایطی از جمله گذراندن حداقل دو ترم و حداقل یک ششم از واحدهای درسی بوده و در این مقاله این شرایط به طور کامل توضیح داده شده است.

 

2- ??تغییر رشته در دانشگاه آزاد چگونه انجام می شود؟

??تغییر رشته در دانشگاه آزاد با موافقت دانشگاه مبدا و مقصد انجام شده که در این مقاله نحوه تغییر رشته کاملا توضیح داده شده است.

 

3- ??تغییر رشته در دانشگاه آزاد در چه مقاطعی امکان پذیر است؟

??تغییر رشته در دانشگاه آزاد در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته امکان پذیر بوده که در این مقاله این مقاطع توضیح داده شده است.

منبع : شرایط تغییر رشته در دانشگاه آزاد